donderdag 9 mei 2019
20:00
Locatie | Castricum, Bibliotheek |
Categorie | Voor volwassenen |
Lezing | |
Prijzen |
|
Download | Toevoegen aan agenda |
Tegenwoordig worden voor de schilderijen van de meesters uit de Gouden Eeuw grote bedragen betaald en haalt de ontdekking van een ‘nieuwe’ Rembrandt het wereldnieuws. Maar hoe kwamen dergelijke schilders tot grote roem, als ze die in hun eigen tijd al behaalden? Hoe werd je kunstschilder in Amsterdam, Haarlem of Alkmaar, hoe kwam je aan opdrachten en waar kon je je werk slijten? Geschat wordt dat er in de Gouden Eeuw in Nederland tenminste 5 miljoen schilderijen geproduceerd zijn door uiteenlopende schilders. Deze werken vonden hun weg naar de woningen van particulieren, naar de buitenhuizen in de Beemster en het duingebied, naar schuilkerken en publieke gebouwen. Schilders moesten bij deze productie rekening houden met veranderingen in smaak en gewaardeerde thema’s. Deed men dat niet, betekende dat een terugloop in inkomen en reputatie. En wie schilderde wat? En waren het eigenlijk alleen maar mannen die schilderden? Uiteenlopende vragen rondom de wereldberoemde schilderkunst uit de 17de eeuw, die in de lezing aan de orde komen en die het ambacht van de schilder centraal stelt.
Over Martijn Pieters
Martijn Pieters is kunsthistoricus en verzorgt sprankelende en inspirerende lezingen over uiteenlopende onderwerpen uit de kunstgeschiedenis.
Samenwerking
Deze lezing is georganiseerd in samenwerking met De Werkgroep Oud-Castricum
Toegang
De toegangsprijs is € 5.00 voor leden (voor zowel leden Oud-Castricum als bibliotheekleden) en €6.00 voor niet leden.
BIJSCHRIFT bijgevoegde afbeelding: David Rijckaert III, Het atelier van de schilder, 1638, olieverf op doek, Dijon, Musée des Beaux-Arts