| Categorie | Educatie |
| Stevige taalbasis | |
| Prijzen |
|
Veel scholen kampen met tegenvallende begrijpend leesresultaten. Om deze resultaten te verbeteren is een stevige basis voor begrijpend kijken en luisteren nodig in de onderbouw. Deze basis is samen met het technisch kunnen lezen het fundament voor begrijpend lezen.
Al op baby leeftijd leren kinderen begrijpend kijken, dit wordt later aangevuld met begrijpend luisteren vanaf 2 jaar en op ongeveer 7 jarige leeftijd komt daar het begrijpend lezen bij. Het ontwikkelen van deze vaardigheden op jonge leeftijd gebeurt vooral door het voorlezen van rijke prentenboeken.
Om een verhaal te begrijpen is herhaling erg belangrijk. Een gemiddeld kind begrijpt het verhaal goed na 3 keer voorlezen. Voor kinderen met een taalachterstand is daar minstens 4 keer voor nodig. Herhaald voorlezen is dus een must voor verhaalbegrip, maar hoe doe je dat op een waardevolle manier. Is minstens 3 keer een verhaal voorlezen niet saai? Zeker niet! Het is daarbij belangrijk dat je het verhaal 3 keer voorleest maar steeds met een ander doel. Je gaat als het ware steeds dieper het verhaal in.
De leesconsulenten van Bibliotheek Kennemerwaard hebben daarom de readers "Een stevige taalbasis door herhaald voorlezen" ontwikkeld voor diverse prentenboeken. Hierin vind je compleet toepasbare uitwerkingen van het betreffende prentenboek zodat je direct van start kan gaan!
Als de beer gemaakt wordt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armpjes. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden: hij klimt uit de vuilcontainer en gaat op zoek naar iemand om van te zijn.
Een prachtig verhaal over bijzonder zijn zoals je bent en doorzettingsvermogen.
De kosten bedragen € 10,-, Binnen enkele minuten na betaling ontvang je een downloadlink voor Een stevige taalbasis door herhaald voorlezen - De bijzondere beer in je mailbox. Niets ontvangen? Controleer dan je spam.
"De kinderen begrijpen een verhaal veel beter en ze vinden het leuk om mee te praten en mee te doen. Ontzettend waardevol om de verschillende manieren te zien die je kunt inzetten tijdens het herhaald voorlezen." - Leerkracht van groep 3 over het inzetten van herhaald voorlezen bij het boek 'Dokter Vos' van Daan Remmerts de Vries.